Badanie dotyczy dobrostanu nauczycieli, ich poczucia skuteczności w pracy oraz wsparcia społecznego, jakie otrzymują.
Badanie realizowane jest w ramach międzynarodowego projektu „Teachers Haven Academy for promoting professional Versatility, inner Equilibrium and Networking – Teachers’ HAVEN” (projekt nr 101196768) finansowanego z programu Akademie Nauczycielskie Erasmus+.
Projekt ma na celu stworzenie Akademii Nauczycielskiej i systemu wsparcia dla nauczycieli – zarówno w trakcie kształcenia, jak i czynnych zawodowo. Projekt skupia się na trzech głównych obszarach:
· dobrostan i równowaga wewnętrzna – troska o zdrowie psychiczne i emocjonalne nauczycieli,
· rozwój zawodowy – wzmacnianie kompetencji dydaktycznych i pedagogicznych, budowanie poczucia własnej skuteczności i umiejętności zarządzania klasą,
· sieć wsparcia – tworzenie społeczności nauczycieli i ekspertów, którzy mogą dzielić się doświadczeniem i wiedzą.
Badanie kwestionariuszowe jest częścią szeroko zakrojonych badań w ramach projektu Teachers’ HAVEN. Badania realizowane są równolegle w Polsce, we Włoszech, w Hiszpanii, w Portugalii, w Rumunii oraz na Cyprze.
Na podstawie wyników badania kwestionariuszowego, a także pozostałych realizowanych działań badawczych (grup fokusowych z nauczycielami oraz osobami przygotowującymi się do zawodu nauczyciela, wywiadów z dyrekcją szkół oraz prowadzonych spotkań w formie okrągłego stołu z przedstawicielami różnych instytucji edukacyjnych), zostanie opracowany Raport z Analizy Potrzeb. Będzie on podstawą do dalszych działań projektowych oraz rekomendacji dla instytucji wspierających nauczycieli.
Raport z Analizy Potrzeb zostanie opublikowany i może stanowić źródło wiedzy o potrzebach nauczycieli dla organów szkół, placówek edukacyjnych oraz i wszystkich zainteresowanych budowaniem systemu wsparcia dla nauczycieli i przyszłych nauczycieli.
Wyniki badań posłużą również do opracowań naukowych (artykułów) a także programów i materiałów szkoleniowych wspierających dobrostan nauczycieli, aktualizacji wiedzy o potrzebach nauczycieli w zmieniającym się kontekście edukacyjnym, rozszerzenia istniejących modeli kształcenia nauczycieli, identyfikacji nowych trendów i oczekiwań
Zebrane wyniki mogą stanowić też podstawę do formułowania nowych modeli teoretycznych w zakresie zarządzania rozwojem kadry pedagogicznej. Dzięki temu możliwe będzie bardziej trafne projektowanie systemów kształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli.
Wyniki prowadzonych badań będą miały wpływ na kształtowanie programów szkoleniowych w ramach Akademii Nauczycielskiej Teachers’ HAVEN, m.in.
· programu rozwoju osobistego w formule blended learning i materiałów do samokształcenia,
· programu szkoleniowego wzmacniającego kompetencje zawodowe, poczucie skuteczności i elastyczność w reagowaniu na wyzwania edukacyjne,
· sieci wsparcia i rozwoju dla nauczycieli na różnych etapach kariery oraz osób przygotowujących się do zawodu nauczyciela,
· platformy e-learningowej z pełnym dostępem do materiałów i szkoleń
· oraz realizacji wydarzeń lokalnych i międzynarodowych, w tym wykładów online, warsztatów, kongresów, bootcampów, dni informacyjnych i innych spotkań!
Badanie, do którego zapraszamy, dotyczy kilku obszarów, m.in. ryzyka wypalenia zawodowego, poczucia własnej skuteczności w pracy i postrzeganego wsparcia społecznego, jakie nauczyciele otrzymują od otoczenia.
Pozwoli lepiej zrozumieć, jak nauczyciele funkcjonują w środowisku szkolnym, jaka jest ich kondycja psychologiczna, ryzyko wypalenia, zaangażowanie zawodowe oraz poczucie własnej skuteczności. Taka diagnoza, razem z pozostałymi działaniami badawczymi w ramach projektu, pozwoli na ocenę aktualnej sytuacji nauczycieli w rozumieniu ich dobrostanu i umożliwi tworzenie lepszych, bardziej elastycznych i skutecznych strategii wspierania nauczycieli w ramach Akademii Nauczycielskiej Teachers’ HAVEN.
Do udziału w badaniu kwestionariuszowym zapraszamy czynnych zawodowo nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Udział jest dobrowolny i anonimowy.
Badanie prowadzone jest w wersji online za pośrednictwem platformy Google Forms. Składa się z dwóch części:
1. krótkiej części socjodemograficznej
2. zestawu pytań zamkniętych.
Wszystkie pytania oparte są na standaryzowanych narzędziach badawczych i mają formę wyboru (skale odpowiedzi). Wypełnienie całości zajmuje około 10-15 minut. Badanie jest w pełni anonimowe. W każdej chwili można zrezygnować z udziału w badaniu.
Badanie trwa do 30 września 2025 r.
Badanie kwestionariuszowe na poziomie lokalnym jest realizowane przez OIC POLAND Fundację Akademii WSEI, Lubelską Akademię WSEI oraz Fundację Skrzydła dla Edukacji. Instytucją nadzorującą badanie na poziomie projektu jest Università di Roma LUMSA.
Marta Harasiuk
OIC Poland Fundacja Akademii WSEI
e-mail: marta.harasiuk@oic.lublin.pl
tel.: 48 533 328 496
Misją Fundacji jest inspirowanie siebie i innych w rozwoju dzieląc się wiedzą i doświadczeniem, dostarczanie naszym Klientom i Partnerom innowacyjnych metod i narzędzi do realizacji celów, partnerskie podejście, wiarygodność i profesjonalizm w dążeniu do sukcesów naszych Klientów.