Niepubliczna Placówka Doskonalenia Nauczycieli

Kurs pedagogiczny dla czynnych zawodowo nauczycieli

Przedmiot 1. Podstawy edukacji

Cele ogólne

  • dostarczenie słuchaczowi kategorii pojęciowych, które umożliwią mu zrozumienie społecznego sensu edukacji i jej roli w procesach przebudowy społecznej
  • ukierunkowanie i wzbogacenie percepcji szkolnych zdarzeń dydaktycznych i wychowawczych
  • rozwijanie umiejętności interpretowania w / w zdarzeń z perspektywy uczniów i całej społeczności szkolnej
  • przygotowanie do prowadzenia dialogu efektywnego komunikowania się w społeczności szkolnej
  • dostarczenie wiedzy o wpływie doświadczeń szkolnych ucznia na kształtowanie jego osobowości
  • kształtowanie umiejętności planowania i organizowania pracy dydaktycznej i wychowawczej w szkole
  • kształtowanie umiejętności słuchaczy w zakresie planowania i organizowania pracy dydaktycznej i wychowawczej w szkole

Cele szczegółowe

Po zajęciach uczestnicy kursu potrafią:

  • przedstawiać i poddawać krytyce własne przekonania o roli edukacji i istocie zawodu nauczyciela
  • rejestrować i analizować epizody interpersonalne pojawiające się podczas lekcji, przerw, zajęć pozalekcyjnych, posiedzeń rad pedagogicznych, spotkań z rodzicami
  • rozpoznawać, opracowywać i analizować studia przypadków z uwzględnieniem własnych decyzji oraz ich jawnych i ukrytych przesłanek
  • analizować własne wytwory pracy nauczycielskiej: plany dydaktyczne i wychowawcze, oceny, podejmowane decyzje
  • wykorzystywać, we własnej praktyce, różne rozwiązania i dzielić się spostrzeżeniami o ich pozytywnych i ubocznych skutkach
  • umiejętnie komunikować się z uczniami i nauczycielami
  • umiejętnie kierować komunikacją uczniów w relacjach uczeń – nauczyciel, uczeń – uczeń
  • wykorzystywać i rozwiązywać konflikty
  • dokonywać samokontroli i samooceny własnej pracy

Zakres tematyczny

Program przedmiotu obejmuje trzy główne problemy praktyki oświatowej:

  • społeczny sens edukacji obejmujący rolę edukacji w nowoczesnym społeczeństwie, organizację edukacji w Polsce i innych krajach, rolę nauczyciela w systemie edukacji i w żuciu społecznym
  • życie w szkole — mechanizmy rządzące zachowaniem nauczycieli i uczniów oraz sposoby wpływania na nie
  • planowanie i wykonywanie zadań dydaktycznych i wychowawczych oraz planowanie i organizowanie własnej pracy
Przedmiot 2. Metodyka nauczania

Cele ogólne

  • wyposażenie słuchaczy w umiejętności organizowania procesu uczenia się uczniów
  • aktualizacja wiedzy przedmiotowej słuchaczy
  • ukazanie miejsca i roli poszczególnych przedmiotów (głównie nauczanych przez słuchaczy) w kształtowaniu sylwetki absolwenta

Cele szczegółowe

Po zajęciach uczestnicy kursu potrafią:

  • analizować różne sytuacje dydaktyczne
  • rozwiązywać różne problemy dydaktyczne
  • rozwiązywać podobne problemy dydaktyczne różnymi sposobami
  • dobierać odpowiednie formy i metody pracy do określonych treści programowych
  • dostosowywać różnorodne formy i metody nauczania do predyspozycji uczniów
  • motywować uczniów do systematycznego poszukiwana najnowszej wiedzy przedmiotowej
  • systematycznie doskonalić własny warsztat pracy

Zakres tematyczny

Program przedmiotu obejmuje zagadnienia dotyczące:

  • realizacji zadań programowych, analizę typowych trudności w przyswajaniu różnych zagadnień przedmiotowych, projektowanie i sprawdzanie sposobów pracy zapobiegających brakom i błędom w przyswajaniu wiedzy przez uczniów
  • korelacji międzyprzedmiotowej — współdziałania między nauczycielami pokrewnych i innych przedmiotów
  • planowania pracy dydaktycznej
  • wpływu różnych czynników na realizację planów
Czas trwania i sposób organizacji kursu oraz sprawdzania efektów nauczania
  • Kurs obejmuje 270 godzin zajęć z podstaw edukacji i metodyki nauczania zgodnie z programem zatwierdzonym przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w 1992 r.
  • Zorganizowane zostaną wzajemnie ukierunkowane, hospitowane, obserwowane i wspólnie analizowane lekcje i zajęcia pozalekcyjne.
  • Wybrane zajęcia zostaną zarejestrowane w technice video i wykorzystane do szczegółowej analizy sytuacji dydaktycznych.
  • Hospitacje zajęć, prowadzone będą w formie ćwiczeń laboratoryjnych w grupach i będą realizowane w miejscu pracy słuchaczy lub w wersji symulowanej w salach wykładowych opis przypadku wychowawczego w zespole uczniowskim i sposobu jego rozwiązania. obserwowanie zajęć u 10 kolegów z grupy.
  • Słuchacze odbędą, we własnym zakresie i udokumentują 150 godzin praktyki pedagogicznej we własnych placówkach.
  • Zajęcia organizowane będą w formie zjazdów sobotnio – niedzielnych, spotkań popołudniowych lub w innej wersji uzgodnionej ze słuchaczami.
Kryteria naboru uczestników

Kurs organizowany jest dla nauczycieli czynnych zawodowo różnych typów szkół, którzy nie posiadają kwalifikacji pedagogicznych. Zgłaszający się kandydaci posiadają wykształcenie wyższe.

Dokumenty potwierdzające ukończenie kursu

Zaświadczenie o ukończeniu kursu wydane na podstawie § 18 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 stycznia 2012 roku w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. poz. 186.)

Termin realizacji

styczeń 2015 — grudzień 2015

Miejsce zajęć

Siedziba Polskiej Fundacji Ośrodków Wspomagania Rozwoju Gospodarczego „OIC Poland” w Lublinie, ul. Gospodarcza 26

Liczebność grupy

20 osób

W ramach szkolenia zapewniamy
  • materiały szkoleniowe, notatnik, długopis
  • możliwość konsultacji z wykładowcami po zakończeniu kursu
  • opiekę koordynatora kursu
  • serwis kawowy
  • zaświadczenie o ukończeniu kursu
Koszt

1 550,00 zł / osoba

Szkolenia prowadzone w ramach NPDN

Kurs pedagogiczny dla czynnych zawodowo nauczycieli

Zobacz więcej

Kurs pedagogiczny dla nauczycieli praktycznej nauki zawodu

Zobacz więcej

Opłaty

Polska Fundacja Ośrodków Wspomagania Rozwoju Gospodarczego „OIC Poland” w Lublinie

Siedziba Fundacji:
ul. Gospodarcza 26, 20-213 Lublin

Rachunek bankowy:
mBank S.A. o / Lublin nr 64 1140 1094 0000 2956 3900 1009

Kurs pedagogiczny dla czynnych zawodowo nauczycieli
Pliki do pobrania